درمان با گیاهان دارویی

این وبلاگ در زمینه فرهنگ استفاده از داروهای گیاهی فعالیت میکند

درمان با گیاهان دارویی

این وبلاگ در زمینه فرهنگ استفاده از داروهای گیاهی فعالیت میکند

گیاهانی که هر زنی باید آن را بشناسد

(توصیه میکنم تمام خانمهای بازدید کننده از وبلاگ بنده حداقل این مطلب را کپی کنند و در آشپزخانه منزلشان نگهداری کنند)  

امروزه دوستداران و علاقه‌مندان به شیوه‌های درمانی طبیعی، یک داروخانه کوچک گیاهی در آشپزخانه خود تدارک دیده و بسیاری از گیاهان دارویی شفابخش را به‌جای انواع مسکن‌ها و داروهای شیمیایی در این داروخانه کوچک نگهداری می‌کنند. این داروخانه می‌تواند انواع گیاهان دارویی چون آویشن، سنبل‌الطیب، گل‌گاوزبان، بابونه، جوانه گندم، زنجبیل، هل، انواع چای‌های گیاهی، عصاره رزماری، روغن‌زیتون، اسانس نعناع یا پونه را در خود جای دهد. شما نیز می‌توانید با داشتن چنین داروخانه کوچکی، خود و خانواده‌تان را از مصرف انواع مسکن‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها بی‌نیاز کنید.

تنظیم قاعدگی با عرق گزنه 

نوشیدن روزانه یک فنجان عرق گزنه تاثیرات قابل‌ ملاحظه‌ای در کنترل و تنظیم قاعدگی در زنان دارد. نوشیدن عرق گزنه می‌تواند به درمان افرادی که برای مدتی قاعده نشدند، کمک کند. عرق گزنه علاوه بر خواص بی‌نظیرش در تقویت قوای بدنی و بنیه جسمانی در تسکین دردهای ناشی از سنگ کلیه نیز بسیار موفق عمل می‌کند. زنان با نزدیک شدن به روزهای قاعدگی خود می‌توانند با نوشیدن روزانه یک تا 2 فنجان از این دمنوش، روزهای قاعدگی را با درد کمتر و آرامش بیشتری سپری کنند.

درمان باز بودن منافذ پوست با مریم گلی 

بسیاری از خانم‌ها از باز شدن منافذ پوست‌شان شکایت دارند. برای برطرف کردن آن کمپرس جوشانده سه گیاه مریم گلی، آویشن و مرزنگوش برای درمان این عارضه توصیه میشود. برای تهیه این محلول برگ‌های تازه و سبز این سه گیاه را به تعداد مساوی در آب ریخته و بگذارید تا بجوشد. پس از آن، ماده به‌دست آمده را صاف کرده و بگذارید سرد شود. کمپرس کردن این محلول کمک می‌کند تا منافذ باز موجود در پوست‌های چرب بسته و منقبض شود.

  

با وانیل از استرس فاصله بگیرید

بوییدن وانیل برای کنترل و درمان استرس ناشی از کار روزانه و فعالیت‌های روزمره توصیه می‌شود. بوییدن عصاره یا اسانس وانیل که به عنوان یکی از آرام‌بخش‌ترین گیاهان دارویی در جهان شناخته می‌شود، تاثیر زیادی در کاهش استرس، کنترل ضربان قلب و تسکین اضطراب در افراد دارد. بهترین روش برای استفاده از رایحه عصاره وانیل آن است که یک تا 2 قطره از این عصاره را روی یک پنبه گلوله شده بریزید و آن را در محل کار یا زندگی خود قرار دهید.

درمان کم‌خونی با دارچین

دارچین یکی از مفیدترین گیاهان دارویی برای درمان کم‌خونی و افزایش توانایی و عملکرد عمومی بدن است. توصیه می‌شود در طول هفته 2 تا 3 فنجان از دمنوش یا چای گیاهی دارچین را بنوشند تا به این ترتیب از خواص درمانی این گیاه دارویی بهره‌مند شوید. علاوه بر نوشیدن دمنوش دارچین، می‌توانید پودر این گیاه خوشبو را به چای سبز اضافه کنید یا آن را به‌عنوان چاشنی روی غذای خود بریزید.

درمان پوست چرب با جو

یکی از طبیعی‌ترین شیوه‌های درمان پوست چرب استفاده از ماسک گیاهی جوی دو سر است. بسیاری از زنان در کشورهای اروپایی با استفاده از این ماسک خود را از مصرف انواع کرم‌ها و لوسیون‌های برطرف کننده چربی پوست بی‌نیاز می‌کنند. برای تهیه این ماسک کافی است 2 قاشق آرد جوی دو سر را با 3 تا 4 قاشق ماست کم‌چرب مخلوط کنید و آن را به مدت 20 دقیقه روی نواحی چرب صورتتان مثل پیشانی، اطراف بینی و چانه بگذارید. با استفاده از این ماسک سه‌‌بار در هفته، در عرض 3 تا 4 هفته خواهید دید از میزان چربی پوست شما به مرور کاسته می‌شود.

پیشگیری از ترش کردن معده با گشنیز

گشنیز از جمله سبزی‌های فصل بهار است که بسیاری از مردم از آن در سبد غذایی خانواده استفاده می‌کنند.بسیاری از خانم‌ها آن را در میان سبزی پلو یا سبزی انواع خورش‌ها قرار می‌دهند و به کمک آن غذاهای خوش آب و رنگی برای خانواده خود تهیه می‌کنند. اما شاید کمتر کسی به خواص درمانی و شفابخش کم نظیر این سبزی خوش آب و رنگ دقت کرده باشد. گشنیز در سبدغذایی روزانه برای افرادی که پس از خوردن غذا دچار ترش کردن معده می‌شوند، بسیار مفید است. تنها کافی است میزان گشنیز موجود در سبزی خوردن را کمی بیشتر کرده و همراه با وعده‌های غذایی خود از این سبزی نیز میل کنید.

تسکین دردهای بارداری با رایحه سنبل

شیوه درمانی رایحه درمانی یکی از روش‌های درمانی طبیعی است که کاربرد آن در زمینه تسکین دردها و آرامش‌بخشی به سرعت مورد توجه بسیاری از پزشکان و متخصصان طب رایج قرار گرفت.امروزه در بسیاری از کلینیک‌ها از شیوه درمانی رایحه درمانی برای تسکین دردها و آرامش‌بخشی به بیماران پیش و بعد از عمل‌های جراحی استفاده می‌کنند و با استفاده از رایحه گیاه سنبل یا رایحه گیاه رزماری به تسکین دردهای زایمان و دردهای پیش از زایمان و دردهای بعد از زایمان می‌پردازند. به این ترتیب بیمار با بوئیدن رایحه گیاهان ذکر شده علاوه بر تسکین دردهای آنها همانند قرص‌های آرامش‌بخش، آرام و ریلکس می‌شود. علاوه بر این استشمام روغن و عصاره اسطوخودوس و مصرف موضعی آن در ناحیه شکم زنان باردار به صورت همزمان تاثیر زیادی بر کاهش دردهای ناشی از بارداری به‌ویژه در ماه‌های آخر دارد.

لوسیون گیاهی برای پوست‌های خشک

استفاده از لوسیون برگ و جوانه بادرنجبویه برای برطرف شدن خشکی پوست بدن بسیار مناسب است.برای تهیه این لوسیون گیاهی لازم است برگ و جوانه گیاه بادرنجبویه را در آب به مدت10 تا 15 دقیقه بجوشانید، سپس مخلوط به دست آمده را صاف کرده و بگذارید سرد شود.این لوسیون را می‌توانید با کمک پنبه یا با کمپرس کردن روی پوست صورت استفاده کنید. به این ترتیب با کمک این گیاه دارویی می‌توانید با چین و چروک صورت مبارزه کرده و زمان ظهور آن را روی صورتتان به عقب بیندازید.

تقویت ناخن‌ها با لوسیون ذرت

این لوسیون یکی از انواع لوسیون‌های طبیعی است که تاثیر بسیار زیادی در افزایش میزان استقامت و استحکام ناخن‌ها دارد. این لوسیون که به راحتی در منزل نیز تهیه می‌شود حاوی مقدار زیادی ویتامینB است که در رشد و افزایش استحکام ناخن‌ها بسیار موثر است. برای تهیه این لوسیون کافی است دانه‌های ذرت را در دستگاه مخلوط‌کن ریخته و مقداری شیر به آن اضافه کنید. پس از مخلوط کردن این ترکیب، آن را صاف کرده و به صورت موضعی روی ناخن‌ها بمالید. این لوسیون شیری رنگ علاوه بر آنکه مقادیر قابل‌توجهی ویتامینB در خود دارد، منبع سرشاری از کلسیم و آهن نیز محسوب می‌شود که مصرف موضعی آن برای افزایش استقامت و استحکام ناخن بسیار موثر است.

تسکین التهاب‌های کلیه

شاید کمتر کسی درباره خاصیت شفابخش خاکشیر در درمان و تسکین التهاب مجاری ادراری و کلیه شنیده باشد. اما استفاده از خاکشیر هنگام بروز التهاب‌های مجاری ادراری و کلیه بسیار موثر است، به ویژه زمانی که فردی مبتلا به بیماری سنگ کلیه است و وجود سنگ در کلیه وی موجب بروز التهاباتی در موضع کلیه یا مجاری ادرار وی شده است. در این حالت نوشیدن روزانه 4 تا 5 لیوان خاکشیر که با شیرینی طبیعی مثل سکنجبین شیرین شده باشد بسیار مفید دانسته شده است.

تاثیر زیره بر نفخ

زیره سبز یک ضد نفخ واقعی است. در مواقعی که دچار دل درد ناشی از نفخ می‌شوید بهترین کار خوردن یک لیوان از جوشانده زیره سبز است. این کار کمک می‌کند تا نفخ آرام آرام برطرف شده و درد ناحیه شکم نیز تسکین پیدا کند، اما این شیوه تنها برای افراد بزرگسال و زنانی که با مصرف برخی از خوراکی‌ها دچار نفخ می‌شوند، توصیه می‌شود.

علل‌ روانی‌ و عاطفی‌ در سردمزاجی خانمها

1- ترس‌ از حاملگی‌   

2- ترس‌ از آسیب‌ رسیدن‌ به‌ جنین‌ در صورت حامله بودن 

3- دردناک بودن رابطه جنسی به دلیل فقدان‌ برانگیختگی‌ جنسی‌ و لغزندگی‌ مجرای‌ تناسلی‌ در اثر کمی‌ ترشحات‌. این‌ حالت‌ در اثر عوامل‌ مختلف‌ مثل‌ تحریک‌ جنسی‌ ناکافی‌، بیزاری‌ از مرد، خستگی‌، یا اضطراب‌ ایجاد می‌شود.   

4- نداشتن‌ تجربه‌ یا اطلاعات‌ جنسی‌ سابقه‌ آسیب‌ جسمی‌ یا ضربه‌ روحی‌ ناشی‌ از روابط‌ جنسی‌ 

5- نداشتن‌ موقتی‌ اشتیاق‌ به‌ رابطه‌ جنسی‌

سرد کننده های جنسی مردان

خانمهای محترم از نحسی این 15 عمل بپرهیزید
1- زنهایی که به گونه ای رفتار میکنند که گویی از
نزدیکی
و معاشقه خوششان نمی آید.
2- زنهایی که هیچ وقت شروع کننده نیستند.
3- زنهایی که نسبت به بدن مردها شناخت کافی ندارند.
4- زنهایی که بار رسیدن به اوج نقطه لذت  را به مرد شان واگذار میکنند.
5- زنهایی که در رخت خواب مثل پلیس رفتار میکنند
6- زنهایی که مثل جسد در رختخواب بی حرکت و بی عکس العمل میباشند.
7- زن هایی که در رختخواب زیاد حرف میزنند.
8- زنهایی که زیاد مراقب بهداشت و زیبایی خود نیستند
9- زنهایی که خودشان از ظاهر و قیافه خود خوششان نمی آید و مرتبا خودشان را پایین می آورند و تحقیر میکنند
10- زنهایی که بیش از اندازه به ظاهر و قیافه خودشان حساس اند.
11- زنهایی که دوست ندارند معاشقه دریافت کنند.
12- زنهایی که فقط به وضع مالی و اقتصادی مرد اهمیت میدهند.
13- زنهایی که با استفاده از بدن و جنسیت خود مردها را بازی میدهند.
14- زن هایی که مدام از نامزد یا همسر قبلی شان صحبت میکنند.
15- زن هایی که به لحاظ جنسی خود انگیخته نیستند.

توصِه های دوران بارداری


1. در سراسر دوران بارداری باید شکمشان نرم باشد و از یبوست بپرهیزند.

2. اگر یبوست شدید داشتند شیر خِشت (نوعی صمغ گیاهی با خاصیت ملین) و امثال آن بخورند تا لینت یابند.

3. ورزش کنند نه شدید و نه بسیار ناچیز بلکه ورزش با شدت متوسط.

4. به آرامی پیاده روی نمایند اما آن هم نه بیش از اندازه .

5. به هیچ وجه
نباید حرکات بسیار شدید بکنند و نباید از جایی به جایی بپرند.

6. باید از ضربت خوردن و بر زمین افتادن برحذر باشند.

7. از پرخوری و عصبانیت، بپرهیزند.

8. کوشش کنند که اندوهگین نباشند و بسیار غم نخورند.  


9. از سر دنده های نزدیک شکم به پایین، خود را با پارچه ای نرم و پشمی بپوشانند.

10. غذایشان نان خوب و برشته با شورباهای ساده و شورباهای زیره ای باشد.

11. نباید هیچ تند مزه ای یاتلخ مزه ای بخورند. 

خلاصه از هرچه سبب سقط جنین می شود باید بپرهیزند. به ویژه در ماه اول حاملگی تا مدت بیست روز و مخصوصا در هفته اول باردار شدن به مدت سه روز باید از این دستورات غافل نباشند و از هرچه بچه را تکان می دهد دوری جویند

ترشحات زایمانی و پاسخ به برخی سوالات

زایمان، کار دردناکی است اما شیرینی دیدن فرزند، درد آن را از یاد می‌برد. با این حال، می‌گویند40 روز بعد از زایمان، سخت‌ترین روزهای زندگی یک مادر است،چون او هم باید خودش را با خواسته‌های نوزادش تطبیق دهد و هم با شرایط بدنی‌اش که متفاوت از دوران قبل و حین بارداری است.

یکی از مسایلی که معمولا مادران تازه‌ فارغ‌شده را نگران می‌کند، میزان و مدت خون ‌ریزی‌‌های بعد از زایمان است.

ترشحات بعد از زایمان شامل چه مواردی می‌شود؟
اسم کلی‌ای که به ترشحات بعد از زایمان داده می‌شود، لوشیاست که در واقع، مجموعه‌ای است از بافت داخل رحم و آندومتر است. بعد از چند روز میزان خون ‌ریزی کمتر می‌شود و تقریبا به رنگ سفید در می‌آید؛ یعنی بیشتر حاوی گلبول‌ سفید است و به آن اصطلاحا لوشیا آلبا یا ترشحات سفید می‌گویند. بین این 2 ترشح نیز حد وسطی وجود دارد که به آن لوشیا سروزا می‌گویند. 

این ترشحات تا چه مدتی ادامه دارند؟
معمولا یک هفته تا 10 روز طول می‌کشد که لوشیا لوبرا به آلبا تبدیل ‌شود؛ یعنی از حالت خون‌ریزی به ترشحات سفیدرنگی تبدیل می‌شود که کم‌کم باید بعد از این 10 روز قطع شود. 

اگر خانمی بیش از 10 روز دچار خون‌ریزی باشد، چه؟ غیرطبیعی است؟ 

اگر ترشحات بیش از 10 روز طول بکشد، چون گاهی اوقات به علت خوب جمع نشدن رحم است لازم است پیگیری کنیم. البته کمی منتظر می‌مانیم؛ یعنی می‌گوییم اگر ترشحات بعد از زایمان تا 4 هفته یا حداکثر 6 تا 8 هفته باقی‌ ماند و تمام نشد، غیرطبیعی است. 

چرا در برخی خانم‌ها ترشحات طولانی می‌شود یا رحم جمع نمی‌شود؟ 

2 مساله را باید در نظر گرفت؛ یا قسمتی از نسج جفت داخل رحم مانده که باعث خون‌ریزی دیررس بعد از زایمان می‌شود. یعنی بعد از روز دهم نباید خون ‌ریزی شدید داشته باشید البته تا 6 هفته کم و بیش خون‌ریزی داشتن طبیعی است اما بعد از 6 هفته، داشتن خون ‌ریزی،‌به ویژه خون ‌ریزی شدید، نشانه باقی‌ ماندن قسمتی از بافت جفت در رحم است.
گاهی همه نسج جفت خارج شده ولی یک عفونت عامل این خون‌ ریزی است. برای این افراد معمولا آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. به عبارتی خون‌ریزی‌هایی که بعد از هفته سوم یا چهارم هنوز ادامه دارد، نیاز به بررسی خواهند داشت. پزشک بعد از معاینه فیزیکی و تشخیص، درمان را بر اساس دلیل ترشحات آغاز می‌کند. 

چقدر طول می‌کشد که رحم به طور کامل جمع شود و مادر به حالت طبیعی قبل از بارداری‌اش برگردد؟ 

تا4 هفته. بعد از اتمام 10 روز اول پس از زایمان که خون‌ریزی‌ها کم می‌شود، داخل رحم یا آندومتر شروع می‌کند به ترمیم و لایه رویی که ریزش کرده و به صورت خون‌ریزی خارج می‌شود و شروع می‌کند در هفته 2 تا 3 به ترمیم شدن، محلی که جفت چسبیده بوده کمی دیرتر ترمیم می‌شود. البته پولیپ محل جفت نیز از جمله ناراحتی‌هایی است که علامت آن خون‌ریزی‌های دیررس زایمان است.
درمان این ناراحتی برخلاف تصور عموم در وهله اول کورتاژ نیست بلکه بیمار باید بستری شود و دارو (سرم و آنتی‌بیوتیک) دریافت کند تا رحم جمع شود. اگر با این مسایل برطرف نشود یک کورتاژ ملایم لازم است. 

آیا مدت زمان خون‌ریزی و جمع شدن رحم در افرادی که سزارین می‌کنند با افرادی که طبیعی زایمان می‌کنند، یکسان است؟
نه! در افرادی که سزارین می‌کنند، چون جراح داخل رحم را با دست تمیز می‌کند، مقدار زیادی از بافت قابل ریزش آندومتر با دست برداشته می‌شود؛ پس میزان خون‌ریزی کمتر است و زودتر از 10 روز خون‌ریزی پایان می‌یابد ولی به هر حال، ترشحات بعد از زایمان، حتی در افرادی که سزارین کرده‌اند، حداقل به مدت یک هفته وجود خواهد داشت و بعد از 4 تا 6 هفته باید پایان یافته باشد.

تاثیر مصرف دارچین در بیماران دیابتی

بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند با افزودن کمی دارچین به رژیم غذایی خود به حفظ سلامت بدنشان کمک کنند.
بیماران دیابتی که به مدت 40 روز، روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود اضافه کنند، میزان قند خون، کلسترول و چربی‌های خونشان تا 30 درصد کاهش خواهد یافت و کاهش میزان کلسترول ، قند و چربی خون در بیماران دیابتی تاثیر مفیدی در بهبود سلامتی دارد.
وقتی بدن حساسیت خود را نسبت به هورمون انسولین از دست می‌دهد، دیابت نوع دوم بروز می‌کند. انسولین قند را از خون به سلول های بدن منتقل می‌کند تا به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین وقتی بدن به انسولین پاسخ ندهد، مقدار قند یا گلوکز در خون بالا می‌رود و منجر به خستگی و تاری دید می‌شود.
افزایش قند خون در دراز مدت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ، نارسایی کلیوی و نابینایی را افزایش دهد.
افزودن مقدار کمی دارچین به چای ، آب پرتقال یا غلات مفید است. با جوشاندن آب با یک تکه دارچین به راحتی می‌توان چای دارچینی نیز تهیه کرد. دارچین همچنین از بروز دیابت نوع دوم در افراد در معرض خطر جلوگیری می‌کند.
دارچین حاوی برخی مواد است که مصرف زیاد آن می‌تواند سمی باشد بنابراین در مصرف این ماده غذایی باید دقت کرد.
دارچین حاوی ترکیباتی است که عمل انسولین در انتقال گلوکز به سلول ها را بهبود می‌بخشد. دارچین تقریبا هیچ کالری ندارد، به همین خاطر دیابتی‌ها بدون خطر چاق شدن می‌توانند با افزودن دارچین طعم مطبوعی به غذای خود بخشند.هر گرم دارچین کمتر از 3 کالری دارد که بسیار اندک است.

امکان بارداری در زمان خونریزی زنان و دختران

خیلی ها فکر میکنند که اگر فرد در زمان عادت ماهیانه اقدام به رابطه جنسی نماید ، احتمال بارداری وجود نخواهد داشت. اما باید گفت که این امکان وجود دارد که وی در دوران خونریزی نیز باردار گردد.

دلیل تمام خونریزی های مهبلی عادت ماهیانه نمی باشد. مواقعی وجود دارد که زنان خونریزی کمی رو در زمان تخمک گذاری مشاهده مینمایند .

این زمان درست زمانی می باشد که فرد برای باردار شدن کاملاٌ آماده بوده و به اصطلاح کشش رحمی وی بالاست. در زمان تخمک گذاری یک تخم از لوله تخمدان رها شده و بسمت پایین و لوله فالوپ (شیپور رحمی) حرکت میکند.

این بسیار طبیعی است که دختری در زمان تخمک گذاری مقداری خون را مشاهده نماید و آن را حمل بر تغییر زمان عادت ماهیانه و یا به اشتباه خود عادت ماهیانه تلقی نماید

بعضی وقتها تخمک گذاری می تواند قبل از اینکه خونریزی پریود در فرد به پایان برسد اتفاق بیافتد و بعضی وقتها نیز میتواند بلافاصله بعد از پایان یافتن عادت ماهیانه باشد. از طرفی اسپرم نیز می تواند تا ۳ روز بعد از رها شدن تخمک را باردار نماید .

بنابراین داشتن رابطه جنسی در هر دو صورت میتواند بارداری ناخواسته را بهمراه داشته باشد داشتن نزدیکی بدون استفاده از وسایل جلوگیری از حاملگی، در زمان عادت ماهیانه و حتی در زمان خونریزی دارای ریسک میباشد.

خارج از این مسئله ، روابط جنسی در زمانی که فرد دارای شرایطی اینچنین می­باشد هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی توصیه نمی گردد. در این شرایط حتی ریسک مبتلا شدن به انواع بیماریهای جنسی از قبیل ایدز و یا زگیلهای واژن و انواع دیگر بیماریها کاملاٌ بالا می باشد .

خواص گیاه و عرق بومادران

طبیعت گرم. درمانگر ضعف عضله قلب (میوکاردیت)، احساس گرفتگی و درد در ناحیه قلب (آنژین دو پوتارین)، اگر دست‌هایتان گزگز می‌کند و خواب می‌رود حتما استفاده کنید، نیروبخش، تقویت قلب و اعصاب، ضد تشنج، تصفیه کننده خون، درمان ورم معده و روده، مفید جهت بواسیر، خون ریزی­های رحمی، ترشحات زنانگی، رفع اختلالات قاعدگی

خواص رازیانه و عرق آن

طبیعت گرم. ضد اسپاسم عضلات، ضد نفخ، مقوی قلب، مقوی معده، مفید برای دردهای پهلو و تخلیه رحم، درمان سوء هاضمه، خلط آور، ضد قولنج، رفع بلغم، زیاد کننده شیر مادر، باد شکن، مدر و قاعده آور، رفع اوره و اسید اوریک