درمان با گیاهان دارویی

این وبلاگ در زمینه فرهنگ استفاده از داروهای گیاهی فعالیت میکند

درمان با گیاهان دارویی

این وبلاگ در زمینه فرهنگ استفاده از داروهای گیاهی فعالیت میکند

روغن زیتون

خواص جادویی روغن زیتون

اگر بدانیم که روغن زیتون باعث کاهش فشار خون و کلسترول بد(LDL) و افزایش کلسترول خوب(HDL) خون شده و دارای موادی است که سرطان و سالخوردگی را به تعویق می‌اندازد، راز طول عمر کسانی که یک عمر با روغن زیتون سر کرده‌اند، مشخص می‌شود.
محققان می‌گویند که مصرف فقط یک قاشق روغن زیتون، اثرات افزایش‌دهندگی کلسترول دو عدد تخم‌مرغ را کاملا از بین می‌برد. همچنین استفاده از چهار تا پنج قاشق غذا‌خوری روغن زیتون در روز سبب می‌شود که فاکتور‌های خونی بیمارانی که دچار حمله قلبی شده‌اند، به طرز چشمگیری بهبود ‌یابد.
همچنین در روغن زیتون ترکیبات خاص شیمیایی وجود دارد که قادر است چربی‌های انباشته از کلسترول در بدن را خنثی سازد. مهم‌ترین این ترکیبات، ماده‌ای است به نام«سی کلورتانول» که در چرخه جذب کلسترول تداخل ایجاد کرده و آن را از جریان خون خارج می‌سازد.
البته لازم به ذکر است که این آثار مفید در رژیم غذایی نمود می‌یابد که حداقل میزان چربی اشباع‌شده را دارد. وجود این گونه چربی‌ها، خواص مفید روغن زیتون را خنثی می‌کند.
جلوگیری از سرطان (پستان، پروستات، رحم، دستگاه گوارش و. . . )، دیابت(درمان، جلوگیری یا به تاخیر انداختن آن)، تقویت سیستم ایمنی بدن(کاهش التهاب، مقابله با بیماری‌های خود‌ایمنی و تنظیم سیستم ایمنی)، جلوگیری از چاقی، بهبود سیستم گوارشی(کاهش ترشح اسید معده در مبتلایان به زخم معده)، موثر بودن در حاملگی و شیر‌دهی(به علت افزایش در جذب ویتامین‌ها )، جلوگیری از پیری، زیبایی بخشیدن به پوست، تقویت حافظه، جلوگیری از تشکیل پلاک در جدار شریان‌ها و ممانعت از انسداد آنها، کاهش ابتلا به آسم و پوکی استخوان از جمله خواص جادویی نهفته در روغن زیتون محسوب می‌شود. همچنین پلی‌فنل‌های موجود در روغن زیتون که از مهم‌ترین ترکیبات سلامت‌زای آن محسوب می‌شود، مانع از آثار تخریبی رادیکال‌های آزاد موجود در غذا‌ها بر DNA می‌شود. شاید به همین دلیل است که مصرف روغن زیتون بکر که در شرایط مناسب نگهداری شده است، از بروز سرطان در بدن جلوگیری می‌کند.
خوردن روغن زیتون قبل از غذا از بروز زخم معده جلوگیری کرده و اگر روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری به همراه لیمو یا قهوه مصرف شود، مانع از بروز یبوست به‌خصوص در روده‌های آسیب دیده می‌شود.
روغن زیتون را روغن زیبایی هم می‌نامند زیرا از طریق اسید‌های چربی که دارد سلول‌ها را به صورت یکدست در کنار هم قرار داده و موجب ساخت عروق بیشتر در کنار سلول‌های پوستی می‌شود. افزایش خون رسانی به این سلول‌ها، پوست را صاف‌تر و درخشنده‌تر می‌کند.
این روغن در درمان عفونت دستگاه ادراری و مشکلات کیسه ‌صفرا نیز بسیار مفید است.
 یکی از مهم‌ترین ویژگی روغن زیتون، خاصیت ضد درد آن میباشد. اولئو کانتال ترکیب موثره موجود دراین روغن مشابه بروفن راه متابولیکی درد را مسدود کرده و از فعالیت آنزیم‌های موسوم به cox که در ایجاد درد موثرند، جلوگیری می‌کند. به طوری که هر چه مقدار مصرف آن بیشتر شود قدرت بازدارندگی آن نیز بیشتر می‌شود. بر اساس ارزیابی متخصصان، یک دوز 50گرمی روغن زیتون در روز با حدود 10درصد دوز بروفن توصیه شده برای تسکین درد در بزرگسالان برابر است.

قابل توجه چاق‌ها
روغن زیتون، روغنی است که در صورت درست استفاده کردن، به کاهش وزن کمک شایانی می‌کند. محققان اعلام کرده‌اند که جایگزین کردن روغن زیتون به جای روغن‌های اشباع شده در غذای روزانه بدون تغییر در فعالیت بدنی و رژیم غذایی می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش وزن و توده چربی بدن داشته باشد. در تحقیقی که به وسیله محققان آمریکایی روی 8 مرد چاق که در سنین بین 24 تا 49 سال داشتند انجام شد، مشخص شد که پس از چهار هفته مصرف روغن زیتون به جای چربی‌های اشباع شده (روغن‌های نباتی جامد و روغن‌های با منشأ حیوانی) در رژیم غذایی و بدون تغییر در تحرک بدنی و کالری، وزن مردان تا 2/1 کیلوگرم کاهش یافت.
در توجیه این موضوع، محققان می‌گویند که اسید‌های چرب غیر اشباع با یک پیوند دوگانه که در روغن زیتون به وفور یافت می‌شود می‌تواند باعث افزایش شکست چربی در سلول‌های چربی شود. به عبارت دیگر، افزودن روغن زیتون به یک رژیم کاهش وزن درست و اصولی می‌تواند بازده کار فرد را افزایش دهد. البته مقدار مصرف باید در حد متعادل باشد. هر قاشق غذاخوری از این روغن، 621 کالری انرژی دارد. مصرف بیش از اندازه به دلیل افزودن کالری بیشتر می‌تواند خطرات خاص خود را داشته‌باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد