درمان با گیاهان دارویی

این وبلاگ در زمینه فرهنگ استفاده از داروهای گیاهی فعالیت میکند

درمان با گیاهان دارویی

این وبلاگ در زمینه فرهنگ استفاده از داروهای گیاهی فعالیت میکند

روغن زیتون

خواص جادویی روغن زیتون

اگر بدانیم که روغن زیتون باعث کاهش فشار خون و کلسترول بد(LDL) و افزایش کلسترول خوب(HDL) خون شده و دارای موادی است که سرطان و سالخوردگی را به تعویق می‌اندازد، راز طول عمر کسانی که یک عمر با روغن زیتون سر کرده‌اند، مشخص می‌شود.
محققان می‌گویند که مصرف فقط یک قاشق روغن زیتون، اثرات افزایش‌دهندگی کلسترول دو عدد تخم‌مرغ را کاملا از بین می‌برد. همچنین استفاده از چهار تا پنج قاشق غذا‌خوری روغن زیتون در روز سبب می‌شود که فاکتور‌های خونی بیمارانی که دچار حمله قلبی شده‌اند، به طرز چشمگیری بهبود ‌یابد.
همچنین در روغن زیتون ترکیبات خاص شیمیایی وجود دارد که قادر است چربی‌های انباشته از کلسترول در بدن را خنثی سازد. مهم‌ترین این ترکیبات، ماده‌ای است به نام«سی کلورتانول» که در چرخه جذب کلسترول تداخل ایجاد کرده و آن را از جریان خون خارج می‌سازد.
البته لازم به ذکر است که این آثار مفید در رژیم غذایی نمود می‌یابد که حداقل میزان چربی اشباع‌شده را دارد. وجود این گونه چربی‌ها، خواص مفید روغن زیتون را خنثی می‌کند.
جلوگیری از سرطان (پستان، پروستات، رحم، دستگاه گوارش و. . . )، دیابت(درمان، جلوگیری یا به تاخیر انداختن آن)، تقویت سیستم ایمنی بدن(کاهش التهاب، مقابله با بیماری‌های خود‌ایمنی و تنظیم سیستم ایمنی)، جلوگیری از چاقی، بهبود سیستم گوارشی(کاهش ترشح اسید معده در مبتلایان به زخم معده)، موثر بودن در حاملگی و شیر‌دهی(به علت افزایش در جذب ویتامین‌ها )، جلوگیری از پیری، زیبایی بخشیدن به پوست، تقویت حافظه، جلوگیری از تشکیل پلاک در جدار شریان‌ها و ممانعت از انسداد آنها، کاهش ابتلا به آسم و پوکی استخوان از جمله خواص جادویی نهفته در روغن زیتون محسوب می‌شود. همچنین پلی‌فنل‌های موجود در روغن زیتون که از مهم‌ترین ترکیبات سلامت‌زای آن محسوب می‌شود، مانع از آثار تخریبی رادیکال‌های آزاد موجود در غذا‌ها بر DNA می‌شود. شاید به همین دلیل است که مصرف روغن زیتون بکر که در شرایط مناسب نگهداری شده است، از بروز سرطان در بدن جلوگیری می‌کند.
خوردن روغن زیتون قبل از غذا از بروز زخم معده جلوگیری کرده و اگر روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری به همراه لیمو یا قهوه مصرف شود، مانع از بروز یبوست به‌خصوص در روده‌های آسیب دیده می‌شود.
روغن زیتون را روغن زیبایی هم می‌نامند زیرا از طریق اسید‌های چربی که دارد سلول‌ها را به صورت یکدست در کنار هم قرار داده و موجب ساخت عروق بیشتر در کنار سلول‌های پوستی می‌شود. افزایش خون رسانی به این سلول‌ها، پوست را صاف‌تر و درخشنده‌تر می‌کند.
این روغن در درمان عفونت دستگاه ادراری و مشکلات کیسه ‌صفرا نیز بسیار مفید است.
 یکی از مهم‌ترین ویژگی روغن زیتون، خاصیت ضد درد آن میباشد. اولئو کانتال ترکیب موثره موجود دراین روغن مشابه بروفن راه متابولیکی درد را مسدود کرده و از فعالیت آنزیم‌های موسوم به cox که در ایجاد درد موثرند، جلوگیری می‌کند. به طوری که هر چه مقدار مصرف آن بیشتر شود قدرت بازدارندگی آن نیز بیشتر می‌شود. بر اساس ارزیابی متخصصان، یک دوز 50گرمی روغن زیتون در روز با حدود 10درصد دوز بروفن توصیه شده برای تسکین درد در بزرگسالان برابر است.

قابل توجه چاق‌ها
روغن زیتون، روغنی است که در صورت درست استفاده کردن، به کاهش وزن کمک شایانی می‌کند. محققان اعلام کرده‌اند که جایگزین کردن روغن زیتون به جای روغن‌های اشباع شده در غذای روزانه بدون تغییر در فعالیت بدنی و رژیم غذایی می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش وزن و توده چربی بدن داشته باشد. در تحقیقی که به وسیله محققان آمریکایی روی 8 مرد چاق که در سنین بین 24 تا 49 سال داشتند انجام شد، مشخص شد که پس از چهار هفته مصرف روغن زیتون به جای چربی‌های اشباع شده (روغن‌های نباتی جامد و روغن‌های با منشأ حیوانی) در رژیم غذایی و بدون تغییر در تحرک بدنی و کالری، وزن مردان تا 2/1 کیلوگرم کاهش یافت.
در توجیه این موضوع، محققان می‌گویند که اسید‌های چرب غیر اشباع با یک پیوند دوگانه که در روغن زیتون به وفور یافت می‌شود می‌تواند باعث افزایش شکست چربی در سلول‌های چربی شود. به عبارت دیگر، افزودن روغن زیتون به یک رژیم کاهش وزن درست و اصولی می‌تواند بازده کار فرد را افزایش دهد. البته مقدار مصرف باید در حد متعادل باشد. هر قاشق غذاخوری از این روغن، 621 کالری انرژی دارد. مصرف بیش از اندازه به دلیل افزودن کالری بیشتر می‌تواند خطرات خاص خود را داشته‌باشد.

زیتون

زیتون رسیده گرم و قابض، وزیتون نارس، سرد و خشک و روغن زیتون، گرم و خشک و برگ آن نیز گرم و خشک است. از فرآورده‌های زیتون استفاده‌های متعددی می‌شود که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

*دم کرده برگ زیتون داروی خوبی برای پایین آوردن فشار خون است. به این منظور 20 عدد برگ زیتون را داخل 300 گرم آب به مدت 15 دقیقه می‌جوشانند و دو بار در روز یک فنجان می‌نوشند.
*روغن زیتون نرم‌کننده و صفرا بر است.
*مصرف روغن زیتون دفع کننده سنگ کیسه صفراست. برای این منظور باید با آب‌لیمو مصرف شود.
*روغن زیتون، کرم‌کش است.
*روغن زیتون برای رفع سرفه‌‌های خشک مفید است.
*برای رفع خارش ناشی از گزیدگی حشرات، روغن زیتون را به محل گزیدگی می‌مالند.
*بدن بچه‌هایی را که مبتلا به نرمی استخوان و کم‌خونی هستند، با روغن زیتون ماساژ می‌دهند و زیر آفتاب می‌گذارند.
*مالیدن روغن زیتون روی لثه‌ها برای درمان پیوره موثر است.
*برای برطرف کردن ترک پوست، گلیسیرین و روغن زیتون را به مقدار مساوی با هم مخلوط کرده و بر موضع می‌مالند.
*برای سر باز کردن جوش‌ها و کورک‌ها، میوه‌ رسیده زیتون را له کرده و روی آن قرار می‌دهند.
*برای معالجه نقرس، 5 گرم گل بابونه را در 40 گرم روغن زیتون می‌خیسانند و آن را در آفتاب می‌گذارند تا شیره بابونه به داخل روغن نفوذ کند. سپس آن را فشرده و صاف کرده و روی نقاط دردناک می‌مالند.
*اگر بخواهند از ریزش موی سر جلوگیری کنند، سر را به مدت 10 شب با روغن زیتون چرب کرده، دستمالی روی سر گذاشته و می‌خوابند، صبح آن را با شامپوی حاوی زرده تخم ‌مرغ می‌شویند.

لاغری

   1ـ لاغری یک مکانیسم مزمن است و درمان آن مثل هر پروسة مزمن دیگری نیاز به زمان دارد.

2ـ هرگز در درمان لاغری خود از دارو استفاده نکنید، چرا که دارو غذا نیست و در هر حال دارای عوارضی می‌باشد. (به استثنای داروهای اشتهاآور و تقویتی که توسط پزشک تجویز می‌شود)
3ـ در درمان لاغری خود هیچگاه عجله نداشته باشید، یادتان باشد که رژیم غذایی با افزایش وزن تدریجی علاوه بر اینکه قابل تحملتر است، عوارضی نداشته، تقریباً غیر قابل بازگشت می‌باشد.
 

4ـ علل لاغری :
الف) فشارهای درونی، استرسها و افسردگیها
ب) ثانویه به بیماریهایی ازقبیل : هیپرتیروئیدیسم (پر‌کاری تیروئید)، دیابت (بیماری قند خون بالا)، بیماری‌های انگلی،
بیماری‌های گوارشی و …
ج) اختلال تغذیه‌ای (دریافت کم کالری و زیادی فعالیت)
د) ژنتیک

5ـ درمان‌های لاغری به دو دستة دارویی و رژیم‌درمانی تقسیم می‌شوند.
الف) درمان دارویی:
ـ داروهای اشتهاآور: این داروها با افزایش اشتها سبب بیشتر خوردن شده، دریافت انرژی توسط بدن را افزایش می‌دهند. علاوه بر این داروهای تقویتی مثل ویتامین‌ها همچنین عناصر کمیاب مثل روی نیز کاربرد دارند. تمامی این داروها زمانی مؤثرند که شخص از هر نظر سالم باشد.
ـ داروهایی که با احتباس نمک و بدنبال آن آب باعث افزایش وزن می‌شوند: این داروها با احتباس آب و نمک باعث عوارض زیادی برای بدن شده علاوه بر این عوارض گوارشی، استخوانی و … دیگری نیز دارند.
ـ داروهایی که با کاهش متابولیسم بدن باعث افزایش وزن می‌شوند: این داروها به صورت کاذب کم‌کاری تیرویید ایجاد کرده، با کاهش متابولیسم بدن سبب افزایش وزن می‌شوند. این گروه نیز با توجه به برهم‌زدن نظم طبیعی بدن باعث ایجاد عوارض می‌شوند.
ب) رژیم‌درمانی :
ـ ارائة برنامة کامل و علمی از نظر علم تغذیه: اگر شخص کاملاً از نظر بیماری‌های عامل لاغری بررسی شده و در حال سلامت باشد، با استفاده از یک رژیم استاندارد که تمام مسائل تغذیه‌ای در آن رعایت شده باشد قادر به افزایش وزن خواهد بود.
6ـ با توجه به موارد فوق بهترین و سالمترین راه حل ارائه‌شده در مورد درمان لاغری این موارد می‌باشد:
الف) رژیم غذایی صحیح
ب) ورزش مناسب و کافی
7ـ در هر رژیم غذایی صحیح باید این گروههای غذایی وجود داشته باشد:
شیر و لبنیات، حبوبات و غلات، میوه و سبزیجات، گوشت
8ـ رژیم غذایی باید:
ـ تأمین کنندة انرژی مورد نیاز روزانه باشد.
ـ تأمین کنندة ریزمغزی ها باشد (موادی که به مقدار بسیار کم باید در غذا وجود داشته باشد)
ـ بر اساس فرهنگ غذایی ایرانی باشد.
ـ تنوع لازم را داشته باشد.
9ـ در یک رژیم غذایی اصولی افزایش وزن تدریجی است. بطوریکه حداکثر یک کیلوگرم در ماه می‌توانید افزایش وزن داشته باشید. به همین دلیل باید حوصله داشته و با دقت برنامة خود را اجرا کنید. ضمناً اگر قبل از رژیم عکسی از خود داشته باشید بهتر خواهد بود.